9 КЛАС Вступ. (1 година)
ТЕМА 1. ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ (7 годин) КЛЮЧОВІ
ПОНЯТТЯ: права людини; конституційні обов’язки; норми права; міжнародні
стандарти прав людини; правосуддя. ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ: *Що
таке права людини? Еволюція уявлень про права людини. Категорії прав
людини. Україна і права людини. Конституційні права та обов’язки
людини і громадянина в Україні. *Міжнародні стандарти прав
людини. ООН і права людини. Загальна декларація прав людини ООН. *Права
та обов’язки громадян Європи. Європа - наш загальний дім. Європейське
співтовариство як гарант захисту прав і виконання обов’язків. *Захист
прав людини в Україні. Правосуддя на захисті прав людини і громадянина.
Роль неурядових правозахисних організацій у захисті прав людини. *Взаємозв’язок
прав та обов’язків. Обов’язки - основа відповідальності. *"Золоті
правила" на кожний день. Класифікація прав. Права та обов’язки в житті
кожного. ЗНАННЯ: загальне та відмінне вітчизняних, європейських і
міжнародних стандартів прав людини; співвідношення прав людини і норм
права; взаємозв’язок прав та обов’язків. УМІННЯ: співвідносити
свої права та потреби з інтересами і правами суспільства; захищати
власні права і права людей, які потребують цього; співвідносити свої
права з обов’язками громадянина України. УСТАНОВКИ ТА ЦІННІСНІ
ОРІЄНТАЦІЇ: усвідомлення цінності прав людини як необхідної умови
існування кожної людини; усвідомлення важливості взаємозв’язку прав та
обов’язків; упевненість у подальшому співіснуванні людства на ґрунті
поваги, честі та гідності людини, її прав і свобод; усвідомлення
необхідності спілкування та взаємозв’язку з людьми на ґрунті загально
людських цінностей. ТЕМА 2. СІМ’Я. ШКОЛА. ОДНОЛІТКИ (10 годин) КЛЮЧОВІ
ПОНЯТТЯ: авторитаризм; конфлікти в сім’ї; толерантність; традиції;
сімейний бюджет; сім’я; соціалізація; субкультура. ОРІЄНТОВНИЙ
ЗМІСТ: *Соціалізація. Сфери соціалізації особистості. Сім’я -
основа суспільства. Значення сім’ї у розвитку особистості. Тенденції
розвитку сучасної сім’ї в Україні. Функції сім’ї. Культура сімейних
стосунків. Проблема батьків і дітей. Конфлікти в сім’ї та шляхи їх
розв’язання. *Значення школи у формуванні особистісних рис учня.
Права і обов’язки учнів. Співпраця учасників навчально-виховного
процесу. Шкільне самоврядування. *Держава і молодь. Дитячі та
молодіжні організації. Молодіжна субкультура. Раціональне використання
вільного часу. ЗНАННЯ: процес соціалізації; права і обов’язки
членів сім’ї; причини і наслідки сімейних конфліктів та шляхи їх
подолання; стилі взаємовідносин в сім’ї; взаємовідносини вчителів і
учнів у навчально-виховному процесі; сутність шкільного та учнівського
самоврядування; молодіжна політика держави; завдання дитячих та
молодіжних організацій; зміст молодіжної субкультури. УМІННЯ:
планувати сімейний бюджет; аналізувати сімейні стосунки з метою
запобігання конфліктів; захищати свої права у школі; брати участь в
учнівському самоврядуванні; співвідносити права й обов’язки учнів;
давати оцінку власній поведінці і поведінці однолітків; взаємодіяти для
досягнення спільних результатів. УСТАНОВКИ ТА ЦІННІСНІ
ОРІЄНТАЦІЇ: сприйняття цінностей сімейних стосунків; усвідомлення
важливості освітніх цінностей; усвідомлення того, що демократизація
шкільного життя є елементом демократизації суспільства в цілому;
впевненість у важливості шкільного самоврядування; критичне ставлення до
норм, існуючих серед підлітків і в цілому у суспільстві. ТЕМА 3.
СТЕРЕОТИПИ. КОНФЛІКТИ (6 годин) КЛЮЧОВІ ПОНЯТТЯ: стереотип;
конфлікт; дискримінація; толерантність; компроміс; консенсус. ОРІЄНТОВНИЙ
ЗМІСТ: *Поняття стереотипу та джерела його виникнення. Вплив
стереотипного мислення на людину і суспільство. Взаємозв’язок між
упередженістю, дискримінацією та стереотипами. *Багатоманітність
конфліктів в усіх сферах суспільного життя. Поняття та природа
конфлікту. Види конфліктів. Конфлікти, властиві неповнолітнім. Методи
попередження та розв’язання конфліктних ситуацій. Компроміс. Консенсус.
Конфлікт як порушення прав людини. Морально-правова оцінка конфліктної
поведінки та конфліктних ситуацій. ЗНАННЯ: причини виникнення
стереотипів і конфліктів; види стереотипів і конфліктів; компроміс і
консенсус - шляхи подолання конфліктів; правила безконфліктної
поведінки; ділова конкуренція - противага конфлікту. УМІННЯ:
долати стереотипи у своїх поглядах та переконаннях; класифікувати
конфлікти за різними критеріями; аналізувати конфліктні ситуації і
знаходити шляхи їх подолання; критично оцінювати свою позицію у
конфлікті. УСТАНОВКИ ТА ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ: співіснування як
мистецтво запобігання конфліктам; толерантне ставлення до членів
суспільства; доцільність пошуку конструктивного рішення;
відповідальність за свої вчинки. ТЕМА 4. ЗЛОЧИННІСТЬ (6 годин) КЛЮЧОВІ
ПОНЯТТЯ: моральні цінності; правомірна поведінка; протиправна
поведінка; вина; суспільна небезпека; злочинність; правопорушення; групи
ризику; правова культура; правова свідомість. ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ:
*Політико-правові, економічні та соціокультурні корені
злочинності. Правомірна та протиправна поведінка. Суспільна
небезпечність правопорушень. Правова культура та правовий нігілізм.
Правосвідомість. Групи ризику. Пияцтво, наркоманія і злочинність.
Особливості злочинності неповнолітніх. Державна політика в сфері
профілактики злочинності. Завдання загальноосвітньої школи та органів і
служб соціального захисту в профілактиці правопорушень. Роль міжнародних
організацій у боротьбі із злочинністю. Боротьба зі злочинністю -
загальнолюдська проблема. ЗНАННЯ: політично-правові, економічні
та соціокультурні корені злочинності; наслідки правопорушень для людини і
суспільства; причини злочинності серед неповнолітніх; профілактика
правопорушень; відповідальність за правопорушення. УМІННЯ:
визначати політико-правові, економічні та соціокультурні корені
злочинності; розрізняти об’єктивні й суб’єктивні причини злочинності;
впливати на протиправні дії однолітків; виявляти та аналізувати вплив
злочинності на права та свободи громадян; брати участь у заходах з
профілактики злочинності; брати участь у дискусіях; працювати в малих
групах, виробляти спільну для групи точку зору. УСТАНОВКИ ТА
ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ: критичне ставлення до свого оточення; доцільно
використовувати свій вільний час; усвідомлення необхідності здорового
способу життя; усвідомлення необхідності правової освіти серед громадян;
почуття особистої відповідальності за свої вчинки; усвідомлення
неприпустимості приниження честі й гідності людини; повага до закону.
Источник: http://www.khpg.org/index.php?id=1070820925 |